Sängen och sovställningar

Sängen och sovställningar

Av Av admin

Vi har alla våra favoritställningar när det är dags att sova. Och medan det finns bättre och sämre sovställningar är det ju svårt att helt plötsligt ändra hur man är van att sova. Här tar vi en titt på olika sätt att sova och vad man behöver för att anpassa sängen efter detta.

Våra sängattiraljer kan lätt bli dyra. Madrass, kuddar och sängkläder kan man alla spendera en hel del pengar i ett försök att få en så bra sömn som möjligt. Kvalitet kan absolut göra skillnad, men inte allt är nödvändigt värt priset. Det gäller att vara en smart konsument om man inte vill betala för mycket och det finns alltid knep för att få ned priset något om man bara ser sig runt.

Saknar man en riktig preferens för hur man sover och finner sig kan somna i olika ställningar är det nästan bäst att välja på sidan. Enligt sjukgymnaster och andra kunniga experter underlättar detta nämligen för blodcirkulationen och är även bra för kotpelaren. För att underlätta detta är det bra att skaffa sig en hög kudde som täcker avståndet från axeln till huvudet.

Somnar man istället lättast på rygg, eller om man ofta vänder sig på ryggen i sömnen är det lämpligt med en medelhög kudde. Är den för hög kommer nacken att hamna i en obekväm vinkel och man kan lätt vakna upp med stel nacke och/eller huvudvärk.

Är man istället en av dem som ofta sover på mage vill man ha en låg kudde för att inte huvudet ska böjas för långt bakåt. Detta kan annars leda till samma besvär som ovan. Sover man på mage bör man även ha en något hårdare madrass för att inte förvärra situationen.

Tänk också på att en väldigt mjuk madrass kan göra det svårare att vända sig i sömnen och kan göra att man känner sig stelare när man vaknar. Har man för övrigt besvär med ryggen är en halvmjuk madrass att rekommendera.